GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD





Eindelijk opnieuw samen na Corona !

Woensdag 8 september 2021 Feest van de Geboorte van Maria.


Een treffende dag om opnieuw samen te komen voor onze ‘Fraterniteit van Maria’. In plaats van ‘s avonds samen te komen, gebeurt het nu voorlopig om 14.30 uur.


Woord uit het gebed: 2KOR.6,1-2

Oordeelt niet, dan zult ge niet geoordeeld worden; veroordeelt niet, dat zult ge niet veroordeeld worden; spreekt vrij en ge zult vrijgesproken worden. 38 Geeft, en u zal gegeven worden; een goede, gestampte, geschudde en overlopende maat zal men u in de schoot storten. De maat die gij gebruikt, zal men ook voor u gebruiken.


Korte commentaar:

Niet oordelen , niet veroordelen maar vrijspreken . Negatief denken en spreken maakt immers een christelijke gemeenschap of fraterniteit kapot . Men moet dat vermijden als de pest . Bij deze nieuwe start na Corona krijgen we dit als aandachtspunt , het eerste woord om ons leven en samenleven op te bouwen .

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Woensdag 15 september 2021 O.L.V. Van Smarten

Joh 19,25-27 Ziedaar uw moeder.

Vanaf dat ogenblik nam de leerling haar bij zich in huis


Woord uit het gebed: 2KOR.6,1-2

“Als Gods medewerkers sporen wij u aan: zorg dat ge zijn genade niet tevergeefs ontvangt. Hij zegt immers: Op de gunstige tijd heb Ik u verhoord, op de dag van het heil ben Ik u te hulp gekomen. Nu is er die gunstige tijd, vandaag is het de dag van het heil.”


Korte commentaar: Vandaag is er de gunstige tijd , vandaag is het de dag van het heil . Laten wij dan onze ogen open houden , onze aandacht richten op wat de Heer ons in deze concrete situatie zeggen wil . Laat ons bv dankbaar zijn voor de gebedsgroep en profiteren van die genade om te groeien in lofprijzing , meer vervuld worden van de Heilige Geest , gebed van intercessie . Vandaag , hier en nu biedt de Heer ons zijn genade aan , laat ons blij en vol dankbaarheid zijn .


NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Woorden in de gebedsgroep


In Moerzeke rond Priester Edward Poppe (20/03/2007)

Wo 22-09-2021

Vreugde en vrede vanuit het geloof


Uit het evangelie (Lc 9,1-6)

en de homilie onthouden we dat we gezonden worden om het kwaad uit te drijven en zieken te genezen en zo het Blijde Nieuws te brengen, en dit zonder veel ballast mee te sleuren, maar, geleid door de Geest, eenvoudig te getuigen van ons geloof en van de hoop die ons is toegezegd. (Als besluit van telefoontje, een eenvoudig getuigenis: ‘Ik ga nu nog wat verder met de gebedsgroep’)


Woord uit het gebed:

ROM.15,13 Moge de God van de hoop u vervullen met alle vreugde en vrede in het geloven, zodat gij overvloeit van hoop, door de kracht van de heilige Geest.


Korte commentaar: De God van de hoop wil ons vervullen met alle vreugde en vrede die voortkomen uit het geloof. Zo zullen we zelf vervuld worden van hoop, door de kracht van de heilige Geest. Wanneer wij vermoeid of zelfs moedeloos zijn of geen uitzicht hebben voor bepaalde zaken is het zaak om op te zien naar die God van de Hoop zo zullen wij vanuit ons geloof vreugde en vrede ervaren door de kracht van de heilige Geest. Danken wij voor die grote genaden (‘goddelijke deugden’) van Geloof, Hoop en Liefde en laten wij ze beleven.


NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Vakantie Groot Begijnhof 19-06-2013

Wo 29-09-2021

De Heilige Geest is over ons gekomen. Liefde voor Jezus

Feest van de Heilige aartsengelen Michaël, Gabriël, Rafaël.


Woorden uit het gebed: Handelingen 2,16-18.21 + Joh. 21,15


Hand. 2,16 Maar hier gebeurt wat door de profeet Joël gezegd is: Het zal geschieden in de laatste dagen, zegt God, dat Ik mijn Geest zal uitstorten over alle mensen: Uw zonen en dochters zullen profeteren, uw jonge mannen visioenen zien, de ouderen onder u zullen droomgezichten ontvangen, ja zelfs over mijn dienaars en dienaressen zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten en ze zullen profeteren… 21 Dan zal het geschieden, dat ieder die de naam des Heren aanroept, gered zal worden


Joh. 21,15 Na het ontbijt zei Jezus tot Simon Petrus: “Simon, zoon van Johannes, hebt ge Mij meer lief dan dezen?”  Hij antwoordde: “Ja Heer, Gij weet, dat ik U bemin.”


Korte commentaar: Met Jezus in Nazaret kunnen we ook zeggen: Dit Schriftwoord is thans in vervulling gegaan. De Heilige Geest komt ook over ons wanneer wij ons bekeren en Jezus aannemen als onze Heer en redder. De ‘laatste dagen’ zijn immers vandaag, de tijd tussen Jezus’ Opstanding en zijn Terugkeer. Samen rond Jezus en een in de Heilige Geest mogen ook wij profetische woorden spreken en beelden zien die iets betekenen. Wij mogen bidden dat onze harten gereed zijn om het werken van de Geest te onthalen.

Het woord uit Johannes is opnieuw de uitnodiging om Jezus te beminnen, het Hem vaak te zeggen en Hem bij ons dagelijks leven te betrekken.


Intenties:

- Voor een beperking van de invloed van een film waarin Maria wordt neergehaald

- Voor de verzoeker en uitvoerder van een euthanasie en voor de familieleden dat de genade van de goddelijke Hoop die ze bij hun doopsel ontvingen weer geactiveerd mag worden.

- Voor onze zussen die er niet konden bijzijn deze namiddag, dat ook zij mogen delen in de genade van de Heilige Geest en de Liefde tot de Heer Jezus.

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Wo 6-10-2021

Wo 6-10-2021

Trouw blijven aan je doopsel

Woorden uit de liturgie: Feest van st. Bruno, karthuizer

1 Jona krijgt les van God over de barmhartigheid tegenover zondaars

2 Jezus leert zijn volgelingen hoe te bidden tot de Vader


Woord uit het gebed:  1 Joh 2,24-25

1JOH.2,24Wat u betreft, zorgt er voor dat in u levend blijft wat gij vanaf het begin gehoord hebt; dan zult gij zelf blijven in de Zoon en ook in de Vader. 25 En gij kent de belofte die Hij ons zelf gedaan heeft: de belofte van eeuwig leven. 26 Dit met het oog op hen die u willen misleiden. 27 Wat uzelf aangaat, de inwijding (doopcatechese – doopsel en zalving met de h. Geest) die gij van Hem ontvangen hebt blijft u bij, gij hebt geen andere leraar nodig. Zijn wijding onderricht u in alles; ze is waarachtig en zonder bedrog. Blijft in Hem zoals zij het leert.”


Korte commentaar:

Wij moeten vasthouden aan we ons geleerd werd in het verlengde van ons doopsel en vormsel, aan alles was de Kerkgemeenschap ons heeft meegedeeld. De heilige Geest werd ons meegedeeld (zie het woord uit de Handelingen van vorige week), wanneer wij openstaan voor zijn werking, zal Hij ons verder leiden en in de kerkgemeenschap vinden wij voldoende signalen die ons de weg wijzen (cfr bv catechesen van Paus Franciscus) zodat wij ons niet moeten laten misleiden. Met het Onze Vader dat Jezus ons leert krijgen wij de basis van ons geloof:  God is voor ons die liefdevolle Vader die ons Jezus heft gezonden om ons naar het heil te voeren. De lezing uit Jona nodigt uit om vanuit de liefde voor de Heer (zie vorige week: ‘Gij weet dat ik u liefheb’) Hem en zijn Blijde Boodschap door te geven aan de mensen, onze broers en zussen.

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Wo 13-10-2021

Ware godsdienstigheid vereist Liefde tot God


Woorden uit de liturgie:

- Rom 1,16-25 God vergeldt naar werk

- Lc 11,42-46 Innerlijke gesteltenis wordt vereist: “Gij betaalt wel tienden van munt en wijnruit en allerlei kruiken, maar bekommert u niet om rechtvaardigheid en liefde tot God.”


Woord uit het gebed: Hosea 6,2-3

Hos.6,2-3 “Na twee dagen maakt Hij ons weer levend, op de derde dag laat Hij ons weer opstaan om weer te leven voor zijn aanschijn. Wij willen Jahwe liefhebben, ons inspannen om Hem te kennen. Zo zeker als de dageraad vertoont Hij zich, komt Hij over ons als de regen, als de lenteregen die de aarde drenkt.”


Korte commentaar:

Het volk komt tot inkeer. Wij willen God liefhebben, ons inspannen om zijn verlangen na te komen. Dan zal God ons herscheppen door zijn barmhartige liefde. De profeet laat God dan zeggen waar het vooral op aankomt: “Want vroomheid wens Ik, geen offergaven, en erkenning van God, meer dan brandoffers.” (Hos.6,6) Het sluit aan bij wat Jezus zegt in Lc. “Gij bekommert u niet om rechtvaardigheid en liefde tot God.”

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD




Wo 20-10-2021

Hij heeft gaven gegeven tot opbouw van zijn Lichaam


Woord uit de liturgie: Lc 12,39-48

Aan wie veel is toevertrouwd wordt des te meer gevraagd (het woord uit het gebed sloot hierbij aan)


Woord uit het gebed: EF.4,11-13

13 Hij heeft ook gaven gegeven: sommigen maakte Hij apostelen, anderen profeten, anderen evangelisten, weer anderen herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk der bediening, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen tezamen komen tot de eenheid in het geloof en de kennis van Gods Zoon, tot de volmaakte Man, tot de gehele omvang van de volheid van de Christus.


Korte commentaar:

De verrezen Heer draagt zorg voor zijn Kerk en heeft gaven gegeven waardoor ze goed kan functioneren. Maar ieder van ons heeft sinds ons doopsel ook gaven gekregen die wij moeten aanwenden. Het kan zijn dat wij in sommige gevallen herder moeten zijn, leraar, profeet, dienaar…

Dat zijn vaak niet zo’n opvallende taken, maar iets daarvan zullen wij op sommige momenten in sommige omstandigheden op ons moeten nemen, anders stroomt het bloed niet vlot meer door het Lichaam van Christus. Laten wij openstaan voor de gaven die de Heer ons geschonken heeft en laten wij ze met een gehoorzaam en blij hart gebruiken.


Evaluatie van het Gebed

Iemand gaf het getuigenis van een dominee die op teevee God ter sprake bracht in een maatschappelijk gebeuren. In plaats van lofprijzing lieten wij ons verleiden tot een discussie of God beproevingen en kwalen overzendt. Uiteindelijk had iemand de onderscheiding - met een roffelende regenbui als teken - dat we maar best ophielden met die steriele discussie en terugkeren naar het Woord, de lofprijzing en de voorbede. Een les om te onthouden!

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Wo 27-10-2021

Niet de verleiding vd wereld maar de wil van God

Uit de liturgie:

Rom 8,26-30 De Geest komt ons te hulp

Lc 13,22-30 De nauwe deur / Eersten zijn soms de laatsten om het Rijk binnen te gaan. Cfr woord van vorige keer: gaven gebruiken

Woord uit het gebed: 1Joh.2,15-17

1JOH.2,15-17 Verliest uw hart niet aan de wereld of aan de dingen in de wereld! Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is het begeren van de lust en het begeren der ogen en de hovaardij van het geld het komt niet van de Vader maar van de wereld. 17 En die wereld gaat voorbij met heel haar begeerlijkheid, maar wie de wil doet van God blijft in eeuwigheid.

Rom 12,2 Stemt uw gedrag niet af op deze wereld. Wordt andere mensen, met een nieuwe visie. Dan zijt ge in staat om uit te maken wat God van u wil, en wat goed is, wat zeer goed is en volmaakt.


Korte commentaar:

We werden opgeroepen om met de Heer op weg te gaan, in de wil van de Vader en niet onze eigen wil of de verlokkingen van de wereld die andere waarden verkondigt. Wij moeten onze eigen wil in vraag durven stellen en in alle eerlijkheid kiezen voor een nieuwe visie om te zien (en in te volgen) wat God wil, wat goed is, wat zeer goed is en wat volmaakt is.

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Wo 03-11-2021

Lofprijzing: Hij heeft hen zelf gered


Uit de liturgie: Lc.14,25-38

Vers 33: “Zo kan niemand van u mijn leerling zijn, als hij zich niet losmaakt van al wat hij bezit.” Jezus laat ons niet in het ongewisse, wij moeten Hem kiezen als Heer van ons leven en ons leven op Hem afstellen. Vanuit ons toebehoren aan Hem wordt alles op zijn juiste plaats gesteld.


Woord uit het gebed: Jes 63,7-9

JES.63,7 De blijken van Jahwe's trouw wil ik bezingen, de roemvolle daden van Jahwe, alles wat Jahwe voor ons heeft gedaan, zijn grote goedheid voor Israels huis, het mededogen dat Hij ons bewees, en de vele blijken van zijn trouw. JES.63,8 Hij sprak: Zij zijn toch mijn volk, kinderen die hun woord van trouw niet breken. Hij is hun redder geweest JES.63,9 in al hun nood. Niet een bode of een engel, maar Hij heeft hen zelf gered. In zijn liefde en zijn mededogen heeft Hijzelf hen verlost. Hij heeft hen opgenomen en gedragen, in alle vroegere dagen.


Korte commentaar:

Wij werden uitgenodigd tot sterke lofprijzing voor alles wat de Heer voor ons heeft verricht. Hij heeft ons zelf gered, verlost, ons opgenomen en gedragen, juist zoals zijn uitverkoren volk. Wij moeten Hem lofprijzen in onze fraterniteit, maar vooral ook in ons persoonlijk leven dat een permanente lofzang moet zijn!


Evaluatie :

Met enkelen besloten wij de Gebedstijd en de Eucharistieviering verder te zetten met goede moed en met de vereiste veiligheidsvoorschriften.

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD

Wo 10-11-2021

Vreemdelingen in verdrukking


Uit de liturgie: Wijsh. 6,1-11 : De Heer zal de daden van de leidinggevenden nagaan

Lc 17,20-25: 10 melaatsen roepen ‘Jezus, Meester, ontferm U over ons.’ Gaan gehoorzaam op weg. Worden genezen. Één vreemdeling keert terug om God te loven en Jezus te danken. (voorbeeld voor ons)


Woord uit het gebed: WIJSH.19,14-16

WIJSH.19,14-16 Die anderen immers wilden de onbekende mannen, die tot hen kwamen, niet opnemen; zij echter hadden vreemdelingen die hun weldoeners waren tot hun slaven gemaakt. 15 En dat niet alleen, maar er zal zeker een bepaald oordeel over die anderen geveld worden, aangezien ze de vreemdelingen vijandig ontvingen; 16 zij daarentegen hebben hen met feestbetoon ontvangen en daarna, toen ze reeds in hun rechten deelden, met harde arbeid gekweld.


Korte commentaar:

De vertolking bij dit woord was dat het een verwijzing is naar de actuele toestand in het grensgebied tussen Wit-Rusland en Polen waar duizenden immigranten gegijzeld worden. Wij baden voor een humane oplossing en groter verantwoordelijkheidsgevoel bij de verantwoordelijken (over wie het in de eerste lezing van de liturgie ging). Zelf ontvingen wij twee woorden waarin we uitgenodigd werden tot gebed en vasten:

Lc.2,37 “Nu was zij (Hanna) een weduwe van vierentachtig jaar. Ze verbleef voortdurend in de tempel en diende God dag en nacht door vasten en gebed.”

JOEL.2,12-13 “Maar ook nu nog luidt de godsspraak van Jahwe: 'Keert tot Mij terug, van ganser harte, met vasten, met geween en met rouwklacht.' 13 Scheurt uw hart en niet uw kleren, keert terug tot Jahwe, uw God, want genadig is Hij en barmhartig, lankmoedig en vol liefde, en Hij heeft spijt over het onheil.”)


Evaluatie:

1- De vraag werd gesteld of ons klein wankel gebedsgroepje voldoende toegerust is om een psychisch zwaar zieke op een goede manier op te vangen zonder de fraterniteit te ontwrichten.

2- We gingen achteraf ook akkoord om de oproep tot gebed en vasten ter harte te nemen, ieder op zijn/haar manier; wij geloven dat dit invloed heeft op de toestand van de vluchtelingen waar we verder niets voor kunnen doen.


NAAR TOP  -  NAAR INHOUD


Wo 17-11-2021

Geestelijke mensen

Uit de liturgie: Lc 19,11-28  De tien ponden. Gaven gebruiken. Wie niet heeft zal nog ontnomen worden wat hij heeft


Woord uit het gebed: 1Kor.2,12-15

1KOR.2,12 Wij hebben echter niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt. Hij doet ons inzien al wat God ons in zijn genade gegeven heeft. 13 En daarover spreken wij, niet met woorden ontleend aan menselijke wijsheid, maar onderricht door de Geest, geestelijke gaven uitleggend aan geestelijke mensen. 14 Een ongeestelijk mens aanvaardt niet wat komt van de Geest van God; het is dwaasheid voor hem, hij is niet in staat deze dingen te vatten, want ze kunnen alleen beoordeeld worden in het licht van de Geest. 15 Een geestelijk mens kan alles beoordelen, maar niemand oordeelt over hem.


Korte commentaar:

Wij zijn niet beter dan anderen, maar door Gods genade hebben wij toegang tot heel wat gaven en krijgen wij inzicht in wat er echt omgaat in onszelf, onze omgeving en in de wereld. Wij moeten er dus over waken dat wij niet al te werelds (al te menselijk) oordelen over mensen en gebeurtenissen, maar openstaan voor wat God wil zeggen en voor wat God bezig is te doen, openstaan voor zijn heilige wil.

NAAR TOP  -  NAAR INHOUD

Wo 24-11-2021

Vertrouwen

Uit de liturgie: Lc 21,12-19 Standvastigheid in de beproevingen


Woord uit het gebed: Joh 6,16-21

Joh.6,16 Toen het avond werd, daalden zijn leerlingen naar het meer af. Zij gingen scheep en zetten koers naar de overkant van het meer, in de richting van Kafarnaüm. Toen de duisternis reeds was ingevallen, was Jezus nog niet bij hen gekomen. Het meer werd woelig, want er stond veel wind. Na ongeveer vijfentwintig of dertig stadiën geroeid te hebben zagen zij Jezus te voet over het meer tot vlak bij de boot komen en zij werden bevreesd. Maar Jezus sprak tot hen: 'Ik ben het, weest niet bang. ' Zij wilden Hem aan boord nemen, maar vlak daarop bereikte de boot de kust, waarheen zij op weg waren.


Korte commentaar:

Midden de pandemie, midden beproevingen en negatieve ervaringen worden wij opgeroepen tot vertrouwen, de Heer is altijd nabij, zelfs als we ons alleen voelen.


Mededeling:

Het klavertje vier van het Begijnhof dat samen was in de gebedstijd, heeft wegens de uiterst gevaarlijke ontwikkeling van de Covid 19 het besluit genomen voorlopig niet meer samen te komen maar zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip onze gebedstijd te houden en dan zoveel als mogelijk geen andere blijvende verplichtingen te aanvaarden zodat, als de toestand betert, we zonder problemen opnieuw met de Fraterniteit van Maria kunnen samenkomen. Tot dan. Vrede en alle Goeds !

Ik verwijs ook naar de schriftelijke Adventsretraite van de Jezuïeten. Je kan je inschrijven met je e-mailadres op: https://www.ignatiaansbidden.org


NAAR TOP  -  NAAR INHOUD