GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD

19de ZONDAG DOOR HET JAAR (8-08-2021)

Ik Ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald

 

EERSTE LEZING 1 Kon. 19, 4-8 Sta op en eet, anders gaat de reis uw krachten te boven / TUSSENZANG Ps. 34 (33), 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 REFR: Let op en bemerkt hoe genadig de Heer is / TWEEDE LEZING Ef., 4, 30-5, 2 Wees navolgers van God zoals geliefde kinderen past / ALLELUIA Joh., 6, 64b en 69b Uw woorden, Heer, zijn geest en leven; uw woorden zijn woorden van eeuwig leven. Alleluja / EVANGELIE Joh., 6, 41-51 Ik ben het Brood des levens


Het gaat in de lezingen van deze Eucharistie over leven of dood. De profeet Elia wordt bedreigd en totaal ontmoedigd wil hij sterven. Maar een engel brengt hem brood en water. “Sta op en eet, anders gaat de reis uw krachten te boven.” Gesterkt door het voedsel kan hij dan de lange tocht naar de heilige berg Horeb voltooien. In het evangelie gaat het ook over voedsel, maar nu gaat het niet over het leven hier op aarde, Jezus spreekt over brood dat eeuwig leven geeft. Het zijn wel zeer sterke (straffe) woorden die Hij spreekt, nl. het manna was niet het echte voedsel uit de hemel. En dan zegt Hij: “Ik Ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald. Als iemand van dit brood eet zal hij leven in eeuwigheid.” Jezus is het echte geschenk uit de hemel: en wie Hem aanneemt als de Gezondene van de Vader, die heeft het ware leven gevonden. Jezus aannemen als het grote geschenk van God, betekent niet gewoon zeggen dat je in Hem gelooft, maar zijn woorden in praktijk brengen, want Hij is de weg naar het echte leven. Sint Paulus schrijft ons vandaag: “Leidt een leven van liefde naar het voorbeeld van Christus, die ons heeft bemind en zich voor ons heeft overgeleverd als offergave en slachtoffer, God tot een lieflijke geur.” Door Jezus te beminnen in de mensen wordt ook ons leven een aangenaam loflied voor God, dankzij Jezus die de weg naar het leven heeft vrijgemaakt voor ons allen. (Ben Van Vossel 2021)


Naar THUISPAGINA  Naar INHOUD  Naar PREKEN 2021