GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD

17de ZONDAG DOOR HET JAAR

Voedsel in overvloed


EERSTE LEZING 2 Kon., 4, 42-44 Zij aten en hielden nog over zoals de Heer gezegd had / TUSSENZANG Ps. 145 (144), 10-11, 15-16 17-18 REFR: De ogen van allen zien hoopvol naar U, gij geeft hun te rechter tijd spijs / TWEEDE LEZING  Ef.,4, 1-6 leidt een leven dat beantwoordt aan de roeping die gij van God ontvangen hebt / ALLELUIA Ef., 1, 17-18 De Vader van onze Heer Jezus Christus verlichte ons innerlijk oog. Alleluja / EVANGELIE Joh., 6, 1-15 Broodvermenigvuldiging


Op zekere dag waren bij de profeet Elisa een honderdtal leden van het profetengilde bij te gast. Iemand bracht twintig gerstebroden als eerstelingen voor de profeet mee. Elisa zei: “Geef dit te eten aan de mannen”. Die twintig broodjes was natuurlijk veel te weinig. Maar vanwege God mocht de profeet zeggen; “Zij zullen eten en nog overhouden.” En zo gebeurde het inderdaad. In het evangelie komt een grote menigte naar Jezus. Jezus zegt tot de nuchtere Filippus: “Hoe moeten wij brood kopen om deze mensen te laten eten?" Toch zegt Hij dat ze de mensen moeten laten neerzitten. En dan delen de apostelen de vijf broden en twee vissen uit aan de mensen; zoveel men maar wilde. En men haalde nog twaalf manden op met brokken welke door de mensen na het eten overgelaten waren.

Het zijn twee boodschappen uit het Woord van God aan ons gericht, boodschappen die zeggen dat God zorgt voor mensen, die in zijn dienst staan en die op Hem vertrouwen. Die mannen van de profetengilde waren mensen in dienst van God. De mensen die naar Jezus kwamen hadden een grote tocht achter de rug om Jezus te beluisteren. Het leven kan voor ons allen soms zwaar zijn, maar het woord van God zegt ons vandaag dat we mogen rekenen op zijn bijstand. Een detail in die twee verhalen is dat de profeet zegt “Geef dit te eten aan de mannen”. Hij doet het niet zelf. En Jezus spreekt de zegen uit over de gerstebroden en de vissen en dan laat Hij ze door de apostelen uitdelen. Zo gebruikt God vaak mensen om anderen te helpen. Ja, misschien doet de Heer vandaag ook beroep op ons om zijn broeders en zusters in nood te helpen, door onze nabijheid, door een helpende hand of materiële of financiële hulp. Laten wij ons aanspreken door de Heer, samen met de honderdduizenden medechristenen die ook Eucharistie vieren waar de Heer ons het hemelse brood aanbiedt, als teken van zijn liefde en als voorbeeld voor ons om zelf ook te leren delen. (Ben Van Vossel 2021)

Naar THUISPAGINA  Naar INHOUD  Naar PREKEN 2021