GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD

14de ZONDAG DOOR HET JAAR

Gezocht: Een gelovig volk

EERSTE LEZING Ez.,2,2-5 Een nukkig en weerbarstig volk /  TUSSENZANG Ps. 123 (122;, 1-2a, 2bcd, 3-4v REFR:. Ons oog richt zich op de Heer onze God tot Hij zich om ons bekommert / TWEEDE LEZING 2Kor., 12, 7-10 als ik zwak ben, ben ik sterk / ALLELUIA Joh. 15, 15b Ik heb u vrienden genoemd, zegt de Heer, Niemand komt tot de Vader tenzij door Mij. Alleluja / EVANGELIE Mc.,6, 1-6 Stond verwonderd over hun ongeloof


De profeet Ezechiël krijgt de opdracht vanwege God om aan het volk te zeggen dat ze een nukkig, weerbarstig en opstandig volk zijn, een volk dat niet echt gelooft, want het gaat niet echt op weg in het spoor van Gods verlangen, zoals de ware profeten het overbrengen. Toch blijft God zijn profeten zenden. Sommige mensen luisteren echt en verlangen Gods verlangen te doen. Zo horen we in de tussenzang de psalmist bidden: “Ons oog richt zich op de Heer onze God, tot Hij zich om ons bekommert.”  Het oog gericht houden op God. Dit is een belangrijke houding voor ons als christenen. In feite gaat het om aandacht te hebben voor het woord van God zoals het tot ons komt in de Bijbel, maar ook langs allerlei mensen en gebeurtenissen. We mogen daar niet te klein over denken. God spreekt ook vandaag. Wanneer we bv. vaststellen dat de anti-coronavaccins vooral in de rijke landen beschikbaar zijn en bijna niet in armere landen, dan zegt God tot ons hart dat dit niet rechtvaardig, niet menswaardig is. We mogen die gang van zaken niet zomaar als normaal beschouwen. Een beetje zoals die mensen van Nazaret die wel verbaasd zijn over Jezus’ woorden, maar ze niet kunnen aannemen als woorden van God voor hun leven. Laten wij leren om ook in het leven van elke dag te luisteren naar wat God ons wil zeggen. “Ons oog richt zich op de Heer onze God.” (Ben Van Vossel 2021)

Naar THUISPAGINA  Naar INHOUD  Naar PREKEN 2021