GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD

12de ZONDAG DOOR HET JAAR

Hij is er, ook in de storm

 

EERSTE LEZING Job, 38, 1. 8-11 God is er ook in de storm / TUSSENZANG Ps. 107 (106), 23-24, 25-26, 28-29, 30-31 REFR: Brengt dank aan de Heer, want Hij is goedgunstig, barmhartig is Hij altijd / TWEEDE LEZING  2Kor.,5, 14-17 Christus is voor allen gestorven / ALLELUIA cf.Hand. 16, 14b  Maak ons hart ontvankelijk, Heer, opdat wij de woorden van uw Zoon zouden begrijpen. Alleluja / EVANGELIE Mc., 4, 35-41 Waarom zijt gij zo bang?


In het Boek Job en in de Psalm van vandaag wordt ons gezegd dat stormen niet vreemd zijn aan God. Hij is er, ook in de storm. Al zijn we soms verlamd van ontzetting, of gewoon maar ongerust over zaken die gebeuren of zouden kunnen gebeuren aan onszelf of onze dierbaren. God houdt zich daar niet buiten. Spijtig genoeg leven wij vaak zonder God. Wij spelen het wel klaar zonder Hem. Tot wij het niet meer zien zitten en we tot het besef komen dat God ons vergezelt, al hebben wij Hem buitengesloten van ons gewone alledaagse leven. Misschien mogen we de woorden van Sint Paulus ook zo verstaan: “Zo is dus wie in Christus is een nieuwe schepping: het oude is voorbij, het nieuwe is al gekomen.” Dat nieuwe is dat wij er niet alleen voor staan, Christus is voor ons gestorven en verrezen, opdat we ons niet meer verloren zouden voelen, alleen gelaten door God. Daarom zijn Jezus’ woorden tot zijn leerlingen ook tot ons gericht: “Waarom zijt gij zo bang? Hoe is het mogelijk dat ge nog geen geloof bezit?” Laten we dus niet als ongelovigen leven, maar als mensen die op weg gaan met Jezus in de boot en bewust van zijn liefdevolle aanwezigheid.

Naar THUISPAGINA  Naar INHOUD  Naar PREKEN 2021