GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD

   INHOUDSOVERZICHT     

HOE JEZUS’ KONINKRIJK BINNENTREDEN?

Schaduwkanten naar de zon keren

Ben Van Vossel

We noemen ons wel christen, maar tegelijkertijd weten en ervaren we dat er nog heel wat in ons is, in ons doen en spreken en denken, dat zich nog niet helemaal in het licht bevindt van Gods verlangen. Er kan jaloersheid zijn in ons leven, kwaad denken en spreken over anderen, we kunnen aan zoveel materiële dingen vastzitten dat ons hart niet onverdeeld aan God behoort en aan zijn droom beantwoordt… Ik werd me daar dieper van bewust toen we een icoon van de Pantokrator aan het schilderen waren. Aan de deelnemers had ik gezegd dat als die icoon in hun huis zijn plaats zou krijgen, dit dan ook uitdrukking moest zijn dat ze Christus ook koning, Heer zouden laten zijn in hun eigen leven en zo mogelijk in heel hun gezin, rekening houdend met de andere gezinsleden. De Heer Heer laten zijn in mijn leven…  Dat zou betekenen dat we in alles Gods verlangen zouden doen, dat we op elk moment zouden leven als vrije kinderen van God, in het spoor van Jezus, de Zoon van God. Maar, zoals we hierboven reeds aangaven zijn er in ons toch wel heel wat duistere kanten, waar wij zelf koning spelen, waar wij zelf alles bepalen; we geven niet gemakkelijk de sleutel van ons leven in handen van iemand anders… Nochtans is dit de beslissing die we nemen als we Jezus tot Heer nemen. En eigenlijk is dat de normale consequentie van ons doopsel…   

Duistere kanten

We kennen onszelf misschien reeds een beetje. Wij hebben misschien weet van ons egoïsme, onze zelfgerichtheid en zelfgenoegzaamheid, ons zoeken naar een gemakkelijk leventje of onze inspanningen om toch maar goedkoop succes te oogsten of om ons te verrijken op de kap van anderen… Onze teeveeverslaving… Wanneer we nu opnieuw en bewust willen kiezen om Jezus toch Heer te laten zijn in ons leven, schrikken ons de consequenties wel wat af. Wat ga ik allemaal moeten veranderen in mijn leven? Gaat mijn leven dan niet een heel stuk triestiger worden? Ga ik wel aankunnen al wat de Heer me dan gaat vragen? Ga ik dan niet moeten afzien en met lijden te maken krijgen?

Dit zijn allemaal bekoringen die de kwade in ons hart legt om ons af te houden van een radicale keuze voor Jezus. Wij moeten echt niet bang zijn om onze donkere kanten naar de zon te keren, naar de Heer te keren. Zijn enige bedoeling is ons geluk, ons doen groeien in het geluk.

Hoe ga ik dat aan boord leggen? Hoe kan ik maken dat mijn keuze voor de Heer niet beperkt blijft tot wat mooie woorden en dat er in feite niets verandert in mijn leven?

Een mogelijke wegwijzer

Er bestaat een eenvoudige methode die door geestelijke leiders in de kerk altijd sterk naar voor werd geschoven maar waar wij vaak aan voorbij gaan of die we achterwege hebben gelaten. Misschien zal je het ook geen sympathiek woord vinden. Ik bedoel: het gewetensonderzoek.

Een grote misvatting wil ik wel onmiddellijk opruimen: het gaat er niet om maar te blijven speuren naar wat er verkeerd is in ons leven of wat er ooit verkeerd geweest is. De bedoeling is Jezus in ons leven zijn woord van leven te laten spreken zodat we openkomen voor het echte geluk. Zijn steeds actuele, bevrijdende en helende liefde wil ons genezen telkens we iets opmerken van onze concrete gebrokenheid. Wat kan het gewetensonderzoek – dan wel zijn? Liefst elke dag, best op het eind van de dag, in de trant van wat een oud gedicht ons ooit leerde: “’t Is goed in ’t eigen hart te kijken, nog even voor het slapengaan…”

In zijn boek “Alone with the Alone” geeft de Amerikaanse Jezuïet, George A. Maloney een methode van zo’n gewetensonderzoek: We stellen ons in alle eerlijkheid tegenover de Heer, die voor ons gekomen is en uit liefde voor ons alles heeft willen ondergaan.

1) Dank God en prijs Hem voor alles wat je deze dag kreeg.

2) Vraag de Geest van Jezus je te verlichten opdat je jezelf zou kunnen zien zoals God jou ziet, in overeenstemming met het levende woord van God.

3) In tegenwoordigheid van God overzie je deze dag: de positieve elementen waar je meewerkte (met Gods genade) en bekijk ook waar je faalde in gedachte, woord en daad; bemerk eveneens hoe je niet inging op de zachte uitnodigingen van Gods genade.

4) Roep opdat de helende kracht van Jezus Christus over u zou komen en elke gebrokenheid zou genezen, en dat Hij alles zou vergeven wat tegen Gods wil inging, speciaal op het vlak van de liefde voor de anderen (stel je voor hoe Jezus zijn helende handen over je uitstrekt met betrekking tot het een of ander op dit gebied, tot deze of gene relatie en hoe hij dit tot heelheid brengt).

5) Kijk dan nog even naar de volgende dag met een eenvoudig gebed om Gods aanwezigheid en liefdekracht af te smeken om die dag zo volkomen mogelijk te leven in overeenstemming met zijn liefde en genade.  

De trouwe gewoonte van zo’n gewetensonderzoek zal ons doen groeien in de heerschappij van Jezus over ons leven en voert ons gegarandeerd tot grotere vrijheid en een leven in de zon van Gods helende liefde.   


   INHOUDSOVERZICHT