GELOOF en LEVEN



 HOME

 INHOUD

Zondag 5 door het Jaar B


5de ZONDAG DOOR HET JAAR

Het Blijde Nieuws brengen in woord en daad


Job, 7, 1-4. 6-7 Bedenk dat mijn leven een ademtocht is / Ps. 147 (146), 1-2. 3-4, 5-6 REFR: Prijst nu de Heer, gebroken harten geneest Hij weer / 1 Kor., 9, 16-19. 22-23 Ik heb mij de slaaf van allen gemaakt om er zoveel mogelijk voor Christus te winnen / ALLELUIA Joh. 6, 64b en 69b Uw woorden, Heer, zijn geest en leven; uw woorden zijn woorden van eeuwig leven. Alleluja / EVANGELIE Mc., 1, 29-39


De klacht van Job zouden veel mensen in de mond kunnen nemen. Het leven is voor veel mensen zeer zwaar, de dagen dat pijn en verdriet de bovenhand hebben, zijn vaak talrijker dan de dagen dat het hen goed gaat. Maar God is ook in donkere dagen ons nabij, niet alleen wanneer het ons goed gaat. Altijd mogen wij naar Jezus komen in ons gebed, wanneer alles meevalt én wanneer lijden en tegenslagen ons deel zijn. We mogen opkijken naar Jezus die we vandaag zieken en lijdenden zien genezen en mensen vrij maken van kwade beïnvloeding. We moeten vooral ook luisteren naar het Blijde Nieuws dat Hij ons brengt. God is een liefhebbende Vader die zijn kinderen nooit alleen  laat die op Hem vertrouwen. Het vraagt een inspanning van ons geloof om ook bij tegenslagen ons vertrouwen te stellen op de Heer. Maar als we die stap in geloof zetten, mogen wij de vrede van de Heer ervaren. Vandaag mogen wij naar Jezus opkijken om hulp in onze noden. Maar ook om zoals Hij, en zoals Paulus, Goed Nieuws te brengen aan anderen in woord en daad. Bovendien moeten wij naar Jezus opkijken die tijd maakt voor gebed om dan met des te meer ijver Gods liefde kenbaar te maken. (Ben Van Vossel 2021)


Naar THUISPAGINA  Naar INHOUD  Naar PREKEN 2021